Skip navigation
  • Portal do Governo Brasileiro
DSpace logo
  • Home
  • Browse
    • Communities
      & Collections
    • Browse Items by:
    • Issue Date
    • Author
    • ???browse.menu.advisor???
    • Title
    • Subject
    • ???browse.menu.type???
    • ???browse.menu.cnpq???
    • ???browse.menu.department???
    • ???browse.menu.program???
    • ???browse.menu.access???
  • Feedback
  • Language
    • español
    • English
    • português
  • Sign on to:
    • My DSpace
    • Receive email
      updates
    • Edit Profile

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2589
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Ensino de Botânica na Amazônia: Práticas docentes e aprimoramentos necessários
Other Titles: Teaching Botany in the Amazon: Teaching practices and necessary improvements
metadata.dc.creator: Alves, Robson Marinho
Gil, André dos Santos Bragança
Aguiar-Dias, Ana Cristina Andrade de
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho teve como objetivo analisar a prática docente através do olhar do educador ao ensinar os conteúdos de Botânica nas licenciaturas em Ciências Biológicas e Naturais ofertadas por Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do estado do Amapá, Amazônia brasileira. Os dados foram coletados a partir da aplicação de questionário contendo perguntas relacionadas às particularidades do curso, aos conteúdos, à carga horária, às práticas e estratégias metodológicas empregadas nas disciplinas de Botânica e à formação profissional. As dinâmicas vivenciadas pelos docentes apontam obstáculos que limitam sua prática. Os aspectos sinalizados em diversos momentos da pesquisa indicam que, o nível de conhecimento botânico dos acadêmicos ingressantes, a escassez de material didático e de espaços apropriados para as aulas e o conspícuo desinteresse dos discentes pelos conteúdos são as principais causas das questões levantadas. Diante dos resultados apresentados, é notória a necessidade de aprimoramento do ensino de Botânica nos cursos de licenciatura estudados, principalmente no que tange ao desempenho e às estratégias metodológicas de ensino.
Abstract: The present work aimed to analyze the teaching practice through the educator's perspective when teaching the contents of Botany in the degrees in Biological and Natural Sciences offered by public Higher Education Institutions (HEIs) in the state of Amapá, Brazilian Amazon. The data were collected through the application of a questionnaire containing questions related to the particularities of the course, the contents, the workload, the methodological practices and strategies used in the disciplines of Botany and professional training. The dynamics experienced by the teachers point out obstacles that limit their practice. The aspects signaled at different moments of the research indicate that the level of botanical knowledge of the incoming students, the scarcity of didactic material and appropriate spaces for classes and the conspicuous lack of interest in the students by the contents are the main causes of the issues raised. In view of the results presented, it is clear that there is a need to improve the teaching of Botany in the undergraduate courses studied, especially with regard to performance and teaching methodological strategies.
Keywords: Botânica
Ensino Superior
Educação
Docentes
Discentes
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BOTANICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Museu Paraense Emílio Goeldi
metadata.dc.publisher.initials: MPEG
Citation: ALVES, Robson Marinho; GIL, André dos Santos Bragança; AGUIAR-DIAS, Ana Cristina Andrade de. Ensino de Botânica na Amazônia: práticas docentes e aprimoramentos necessários. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 21, n. 1, p. 1-21, 2022.
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2589
Issue Date: 1-Mar-2022
Appears in Collections:Botânica - Artigos Publicados em Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensino de botanica.pdf243,43 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

logo-mctic