Skip navigation
  • Portal do Governo Brasileiro
DSpace logo
  • Home
  • Browse
    • Communities
      & Collections
    • Browse Items by:
    • Issue Date
    • Author
    • ???browse.menu.advisor???
    • Title
    • Subject
    • ???browse.menu.type???
    • ???browse.menu.cnpq???
    • ???browse.menu.department???
    • ???browse.menu.program???
    • ???browse.menu.access???
  • Feedback
  • Language
    • español
    • English
    • português
  • Sign on to:
    • My DSpace
    • Receive email
      updates
    • Edit Profile

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2564
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Botânica no Ensino Superior: o que pensam os discentes do Amapá (Amazônia, Brasil)
Other Titles: Botany in Higher Education: what students from Amapá (Amazonia, Brazil)
metadata.dc.creator: Alves, Robson Marinho
Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar
Gil, André dos Santos Bragança
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho teve como objetivo descrever as dificuldades encontradas pelos discentes no processo ensinoaprendizagem, dos conteúdos de Botânica em cursos de licenciatura em Ciências Biológicas e Naturais ofertados por Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do estado do Amapá. Os dados foram coletados a partir da utilização de questionários, contendo perguntas referentes as particularidades dos discentes e do curso, os obstáculos relacionados aos conteúdos e carga horária das disciplinas, a metodologia docente e o que pode ser melhorado no ensino de Botânica. As respostas destacam os empecilhos que limitam a aprendizagem dos discentes no que se referem às estratégias didáticas aplicadas pelos docentes no ensino das disciplinas, a exiguidade de aulas práticas, a escassez de material didático e de espaços específicos para as aulas e a carga horária insuficiente para estudar as disciplinas de Botânica. Os resultados apresentados neste estudo recomendam o aperfeiçoamento do ensino de Botânica nos cursos de licenciaturas analisados, principalmente no que tange as estratégias e procedimento metodológico docente ao ensinar as disciplinas de Botânica.
Abstract: The present study aimed to describe the difficulties encountered by students in the teaching-learning process, of the contents of Botany in degree courses in Biological and Natural Sciences offered by public Higher Education Institutions (HEIs) in the state of Amapá. The data were collected from the use of questionnaires, containing questions regarding the particularities of the students and the course, the obstacles related to the content and workload of the subjects, the teaching methodology and what can be improved in the teaching of Botany. The responses highlight the obstacles that limit students' learning with regard to the didactic strategies applied by teachers in the teaching of subjects, the lack of practical classes, the scarcity of didactic material and specific spaces for classes and the insufficient workload for students. study the disciplines of botany. The results presented in this study recommend the improvement of the teaching of Botany in the undergraduate courses analyzed, mainly with regard to the strategies and methodological teaching procedure when teaching the disciplines of Botany.
Keywords: Aprendizagem
Ensino
Ciências Biológicas e Naturais
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BOTANICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Museu Paraense Emílio Goeldi
metadata.dc.publisher.initials: MPEG
Citation: ALVES, Robson Marinho; DIAS, Ana Cristina Andrade de Aguiar; GIL, André dos Santos Bragança. Botânica no Ensino Superior: o que pensam os discentes do Amapá (Amazônia, Brasil). Research, Society and Development, v. 10, n. 5, e55210515250, 2021.
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: e55210515250
URI: https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2564
Issue Date: 16-May-2021
Appears in Collections:Botânica - Artigos Publicados em Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Botanicano ensino superior...pdf1,1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

logo-mctic